Huur jij een huis of kamer in Leiden en heb jij problemen met je woning, huurprijs of huisbaas? Dan staat het huurteam voor je klaar. Huurteam Leiden geeft advies en helpt met de oplossing zodat jij lekker kunt wonen.
Huur jij een huis of kamer in Leiden en heb jij problemen met je woning, huurprijs of huisbaas? Dan staat het huurteam voor je klaar. Huurteam Leiden geeft advies en helpt met de oplossing zodat jij lekker kunt wonen. Wist je dat huurders van particuliere huurwoningen en kamers gemiddeld €156,- teveel betalen? Als je teveel huur of servicekosten betaalt, of je hebt last van onderhoudsgebreken, dan zorgt Huurteam Leiden ervoor dat je minder gaat betalen.
Huurteam Leiden komt bij je langs om je woning of kamer op te meten. Er wordt gekeken naar de grootte en voorzieningen van de eigen woning, de grootte en aanwezigheid van gemeenschappelijke vertrekken en voorzieningen en eventuele aftrekpunten. Ook kijkt het huurteam naar achterstallig onderhoud en gebreken en wordt het huurcontract onder de loep genomen. Woon je in een studentenhuis, dan kan het huurteam ook alle andere kamers opnemen. Elke huurder ontvangt een apart advies.
Na de opname worden de gegevens direct verwerkt. Je wordt direct geadviseerd over onze bevindingen. Na de opname krijg je een schriftelijke bevestiging over de mogelijkheid tot het starten van één of meerdere procedures. Op basis van dit advies besluit je of je hier uitvoering aan wilt geven.
De diensten van Huurteam Leiden zijn gratis. Huurteam Leiden werkt in opdracht van de gemeente Leiden. De gemeente wil dat huurders in Leiden goed, betaalbaar en veilig kunnen wonen. Daarom hebben zij Huurteam Leiden de opdracht gegeven huurders op de huurwoningmarkt bij te staan als er (mogelijke) misstanden zijn met betrekking tot de huurprijs, servicekosten, onderhoud, en/of contractuele bepalingen.
"Ik dacht dat mijn huurprijs wel ok was. Toen vertelde het Huurteam dat ik per maand €500 euro teveel betaalde. Met behulp van het Huurteam heb ik mijn huurprijs verlaagd en betaal ik per maand €500,- euro minder! ."
"Dankzij het huurteam heb ik alle servicekosten die ik ontrecht teveel heb betaald teruggekregen. Het Huurteam deed alles en ik kreeg in totaal bijna €1500,- euro terug. Top!"
Huur je een kamer of woning in Leiden dan is de kans groot dat je teveel betaalt. De maximale kale huurprijs voor je woning of kamer wordt bepaald aan de hand van de puntentelling. Er bestaan twee verschillende puntentellingen. Eén voor woningen en één voor kamers. Als blijkt dat je teveel betaalt dan heb je recht op huurverlaging.
In Leiden is meer vraag dan aanbod op de woningmarkt. Daardoor vragen verhuurders hoge huren. Het is echter een misverstand dat je daar niks tegen kan doen. Er zijn wettelijke regels om de hoogte van je huur vast te stellen en daar moet je verhuurder zich aan houden.
In sommige gevallen is het mogelijk om de huurprijs met terugwerkende kracht vanaf de ingangsdatum van je huurovereenkomst te verlagen. Wat je dan teveel betaald hebt moet je verhuurder dan aan jou terugbetalen.
Ook al heb je die te hoge huurprijs in je huurcontract zo afgesproken ook dan is het mogelijk om de huur te verlagen. Huurteam Leiden kan dit voor je regelen. Maak nu een afspraak voor een woningopname!
Kijk voor meer informatie ook eens bij de veelgestelde vragen.
Wat er wel en niet in je contract mag staan, is wettelijk geregeld. Wat er in de wet staat gaat altijd voor, ook al heb je iets anders afgesproken met je verhuurder. Onjuiste bepalingen zijn wettelijk gezien niet geldig en kan je ofwel aanvechten of gewoon naast je neerleggen. Wil je dat Huurteam Leiden je contract controleert, stuur deze dan naar ons voor gratis advies.
Huurbescherming is bedoeld om huurders te beschermen tegen het opzeggen van de huur door de verhuurder van de woning. De huurbescherming geldt voor huurders van zelfstandige en onzelfstandige woningen. Onder onzelfstandig worden onder meer studentenkamers verstaan. Studenten hebben bij het huren van een kamer dus ook recht op huurbescherming. De hoogte van de huur maakt hierbij niet uit. Er zijn wettelijke regels waar een verhuurder en huurder zich aan moet houden, zoals de opzegtermijn, de hoogte van de huurprijs, de jaarlijkse huurverhoging en de onderhoudsverplichtingen van de verhuurder. Deze bepalingen staan meestal goed beschreven in de huurovereenkomst. Helaas zien we ook dat niet alle verhuurders zich aan de wettelijke regels houden. Soms bewust, maar ook wel omdat ze de ingewikkelde regels niet goed kennen.
Woon je voor 1 juli 2016 in de woning dan bestaat er niet zoiets als een tijdelijk huurcontract. De verhuurder kan het contract niet eenzijdig opzeggen. De verhuurder dient goedkeuring van de rechter te vragen voor het ontbinden van een huurcontract.
Sinds 1 juli 2016 mag een verhuurder een tijdelijk huurcontract hanteren. Woon je na 1 juli 2016 in je huidige woning of kamer en heb je een contract voor bepaalde tijd? (Er staat een einddatum in je contract) Dan mag de verhuurder minimaal 1 en maximaal 3 maanden voor het eindigen van het tijdelijke contract eenzijdig opzeggen. Als de verhuurder het contract niet opzegt en jij blijft gewoon de huur betalen, dan verandert je contract in een vast contract. In sommige gevallen is het zo dat een huurder voor een minimale periode huurt. In dat geval mag zowel de huurder als de verhuurder tijdens deze minimale periode niet opzeggen.
Een contract kan nooit zowel een minimale periode als een maximale periode hebben.
Kortom:
Laat je huurcontract checken door het huurteam! Stuur je contract toe of lees meer informatie bij de veel gestelde vragen.
Heb je klachten over het onderhoud van je kamer, de gezamenlijke ruimten van jullie huis of over de woning dan kan Huurteam Leiden je helpen. Sommige huurders nemen het gebrekkige onderhoud voor lief; je bent blij dat je eindelijk een woning gevonden hebt en je vindt de huurprijs wel OK, ondanks de klachten. Huurteam Leiden helpt je hier wat aan te doen.
Bij slecht onderhoud van je kamer of woning kan je tijdelijk een lagere huurprijs krijgen. Je moet natuurlijk wel je verhuurder eerst de kans geven om de klachten te verhelpen. Als hij dit nalaat helpt het huurteam om je huur te verlagen. Hiermee zijn de klachten niet verholpen, maar de lagere huurprijs compenseert je dan voor het ongemak voor het slechte onderhoud. Dit drukmiddel kan wel helpen dat je verhuurder alsnog de klachten verhelpt. De onderhoudsklachten zijn bijvoorbeeld lekkage, schimmelvorming, slechte of geen ventilatie of rotte kozijnen.
Je mag niet zomaar minder gaan betalen, dat kan alleen na een beslissing van de Huurcommissie. Je hebt recht op een kwalitatief goede kamer of woning. Je huisbaas is wettelijk verplicht je woonruimte goed te onderhouden. Zo niet, dan kan je huurprijs omlaag!
Heb je nu last van onderhoudsgebreken maak dan meteen een afspraak voor een woningopname. Hoe eerder we langskomen hoe beter. Kijk voor overige vragen over onderhoudsgebreken bij de veel gestelde vragen.
Naast huur betaal je ook servicekosten. De verhuurder moet de servicekosten en de kale huur apart specificeren en jaarlijks afrekenen. In je huurcontract moet altijd apart staan vermeld hoeveel servicekosten je betaalt en waaraan. Bijvoorbeeld voor collectieve verwarming, schoonmaken van trappenhuizen of trapverlichting. Als de woning gestoffeerd en-of gemeubileerd is betaal je daar ook een vergoeding voor. Is dit niet apart gespecificeerd? Dan is er sprake van een all-in huur. De verhuurder moet dit uitsplitsen.
Je betaalt per maand een voorschotbedrag. Dit is een schatting van de totale kosten per jaar. De verhuurder mag alleen de werkelijke servicekosten in rekening brengen en mag hier geen winst op maken. Voor zaken als inbouwapparatuur of dubbel glas mogen geen servicekosten gevraagd worden, want die zaken zitten al in de kale huur berekent. Aan het eind van elk jaar dient de verhuurder de werkelijke kosten te berekenen en de huurders een afrekening te sturen. De verhuurder heeft hier tot 1 juli van het daaropvolgende jaar de tijd voor.
Als je te veel hebt betaald hoor je dat terug te krijgen. Zelfs als je al bent verhuisd kan Huurteam Leiden je geld terugvorderen. Sommige verhuurders vragen wel €150,- per maand teveel aan servicekosten. Je hoeft geen verhoging van de servicekosten te betalen als de afrekening niet of te laat komt.
Ook als er ineens nieuwe serviceposten opduiken, die niet in het huurcontract staan, hoef je dit niet zomaar te accepteren. Twijfel je over de hoogte van je servicekosten of wil je gewoon weten dat wat je betaald aan servicekosten ook terecht is? Maak een afspraak voor een woningopname. Voor meer informatie over servicekosten kijk bij de veel gestelde vragen.
Huurteam Leiden
Heemraadssingel 319
3023 BG Rotterdam
085 273 49 33
06 41 14 67 15
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
© 2022 Huurteam Leiden / Urbannerdam | Privacy verklaring (pdf)